Gustavsberg
-
Danmark

Efter lång förberedelse är tiden för avgång inne. Färden söderut börjar. Stuvning och arbete med båten pågår samtidigt.
När Danmark siktas känner vi att långfärden har blivit allvar.


Avfärden


16/5 -1989 Tisdag
Gustavsberg

Den planerade avseglingsdagen närmar sig raskt.
Det är rörigt och stressigt att få ordning på de absolut sista nödvändiga detaljerna före avfärd.
Hemmets alla grejer ska packas, bäras upp och låsas in på vinden. Städar, våra hyresgäster flyttar in i morgon.
Lite ogräsrensning i all hast.
Våra vänner tycker nog vi är sena och oplanerade, som inte är klara med mera av förberedelserna. Det är ju så att man gärna skjuter problem och jobb framför sig. Så en dag ska allt bara vara klart. Då blir det lite "i all hast", över det hela.
Vi avseglar från Boo Marins brygga, Gustavsberg, Värmdö, på kvällen klockan 19.10.
Vi lyckönskas och avskedskramas av släkt och vänner.
Första etappen blir ej lång.


Vi går till Farstaviken, vilket är första vik efter hamnen, distans 0,4 nm. Där ankrar vi på svaj.
Här stannar vi i två dagar och gör båten hjälpligt sjöklar.
Vi packar och stuvar undan grejor, hela durken är fylld av kassar.
Hinner även avsluta montaget av det nya peket med ankarrulle, nu kan vi hänga vårt 15 kg bruce ankare där och får lite bättre med plats på däck.
Provar snurran, 2 hk Suzuki, på jollen, och roar barnen med att köra runt i viken.
 


26/5 Fredag
- Kättilö

Avgång från Ormöarna klockan 7.55.
Ankare och ankarwinsch, som vi monterade i Oxelösund har fungerat ypperligt under gårdagens blåsande.
Kryss 3-6 m/s ner genom den vackra östgötaskärgården.
Maria och Anna har fungerat riktigt bra ombord, men Elisabeth får ägna mycket tid åt dem.
Motorgång mot friskande vind till Kättilö där vi förtöjer vid SXK-boj. Elisabeth, Maria och Anna ror i land. Det blir även tid till ett hastigt bad för barnen, rejält kyligt i vattnet.
Vi har som vanligt jobbat med båtens utrustning, sätter upp stuvnät vid Elisabeths koj. Gör beslagsband till storsegel, en egen variant utan de otrevliga gummistopparna med hakar, som slår upp i ansiktet om man råkar tappa greppet. Kapar halände fall.

 



28/5 Söndag
- Oskarshamn

Ännu en tidig avgång, 08.10.
Motorgång runt Eknäs nordudde.
Slör och kryss i solsken mot Fläskö. Motorgång från Kråkelund.
Svag vind gör att vi tar inomskärsleden mot Oskarshamn. Detta är den snirkligaste och smalaste prickade led jag seglat.
De sista fem distansen till hamn seglar vi och får rejäl sjö och 8-9 m/s. Vi blir rejält konfunderade utanför hamnen då vårt sjökort från 1982 inte stämmer. Finner till slut att nya stora pirar byggts.
Skönt att förtöja efter en omväxlande dag.

 

 

 


29/5 Måndag

Vi ligger still.
Morgonsysslor och frukost samt en runda upp på stan för att handla och klockan är 12.30.
Elisabeth går själv upp och handlar ytterligare ett lass.
Göran drar elkablar sätter dit läslampa och taklampan. Snyggt!


30/5 Tisdag
- Påskallavik

Avgång i solsken och utlovad sydväst/väst vind.
Vid Runnö vred vinden rätt emot och ökade. För att slippa en stampig och jobbig kryss, går vi in till Påskkallavik.
Totalt har vi haft en (!) dags medvind eller halvvind.
Promenerar och tittar på konstnären Källströms märkliga skulpturer i betong, imponerande och originellt.



31/5 Onsdag

Liggedag då det utlovats frisk vind kring syd samt kuling nord och syd om Kalmarsund.
Arbetar med båten. Monterar nya clamcleats för fockskotet. Ny knap på bommen för revning. Kopplar in nya rufftakslampan i salongen fortsätter med våra vindskydd, dodgers, monterar dem på SB-sidan. Gör ren Tilley fotogenlampan.

1/6 Torsdag

Liggedag Påskkallavik
Kan bara konstatera att med två små barn ombord kan en hel dag gå utan att man gör något påtagligt, som är mätbart i distans eller synbart i färdigställd båt. Elisabeth är småkrasslig.
Göran lagar lunch och middag samt passar barnen.
Pratar med ett trevligt äldre danskt par om segling och fått tips om Danska hamnar och även Tyska.

Fortsättning


© Göran Forsström