Danmark
-
Tyskland

Tidvatten

 
     tidigare  
 

21/6 Onsdag

Det är sommar solstånd hemma i Svedala.
Här lyser solen och värmer skönt.
Gräsmattan vid hamnen är vitprickig av blommande vitklöver. Där leker våra ungar och binder klöverkransar.
Vi ska ta ner masten idag, och börjar plocka bort jollen och grejor som ligger på däck.
Tvättar bort saltavlagringar på däck, därefter kör vi in båten till den lilla mastkranen.
Hamnkaptenen kommer exakt klockan 10.00. Han är glad och positiv, frågor oss hur vi vill ha masten liggande på däck. En man från båtklubben hjälper till.
Elisabeth filmar projektet.
Avmastningen går bra och efter en stund ligger masten på däck. Det kostar oss tolv mark.
Vi tuffar tillbaka till vår plats, det är lugnare att få passerande båtars svall akterifrån. Även om det är tämligen lugnt, så kommer ibland stora båtar förbi.
Vår lilla hamn har inget att ge när det gäller sevärdheter men mastkran, dricksvatten, dusch och mycket snälla och trevliga människor.
Igår kväll bjöd klubben in oss på en fest, de hade döpt några båtar med tutande, signaler, flaggspel, hurrande och tal. Vi fick vara med på grillad "fläskkorv" med en kålsallad som var söt och en vit sursås med bröd och öl/vatten. Mycket gott! Ungarna åt - och vi vuxna åt också och hade trevligt med våra nyfunna vänner.


22/6 Torsdag
- Marcardsmoor

 

 

 

 

 

 

 

På morgonen får vi en perfekt broöppning, behöver inte tuta bara åka.
Hela underbara Ems Jade kanalen har fantastiska brovakter. De har dock lunchstängt 11.30-13.30, och det är bra, för vi behöver också stanna och äta lunch förtöjer under Sanderbusch bron som ger en behaglig skugga.
Kanalen omges av en frodig vegetation och underbara växter, mängder av björnbärsblommor, strandiris och gul svärdslilja.
Här och där längst hela kanalen ser vi rörhöna med ungar, ser så liten, näpen och pigg ut.
Förtöjer vid kaj intill det lilla samhället Marcardsmoor.

23/6 Fredag
- Emden

Det förekommer ingen yrkesmässig trafik på denna kanal då minimi djupet är endast 1,6 m. I slutet av kanalen blir landskapet öppet och den lummiga delen är förbi. Nu är det åkermark och vinden sveper in från fälten och över oss.
Vi ser får, ljusa med svarta huvuden. Barnen börjar bräka och låta som får och så är en ny rolig lek på gång, och de har mycket skojigt.
Vid Emden möter oss en ovanlig sluss Kesslerschleuse, bestående av fyra slussar sammankopplade med en rund bassäng i mitten.
En riktig fyrkanalskorsning!
Först åker man in i en sluss, sen tappar de rundslussen utanför i rätt nivå, så åker man genom denna och in i nästa sluss och lyfts upp till nivån i nästa kanal.
Vi kommer nu in i staden Emden och kanalen blir slingrande. Så en krok hit och en dit, som en labyrint, tut tut en bro och en bro igen. Den ena bron är en gångbro liten och smäcker, en annan en landsvägsbro där man betalar en mark till mannen som öppnar.
Vi lägger oss vid kaj i Alter Binnenhafen - helt gratis, dock ingen som helst service. Här ifrån är det bara en kort promenad till stadens centrum. På denna plats ligger vi trots det fina läget fridfullt och avskilt.


25/6 Söndag
- Delfzijl Holland

När vi ska gå från Alter Binnenhafen till Neuer Bionnen-Hafen måste vi passera en järnvägsbro, här uppstår en lång väntan innan bron slutligen öppnas och vi kommer igenom och slussar ut vid Nesserlander Schleuse, där vi även skrivs ut av tullen.
Så far vi vidare ut på Emden Fahrwasser, som floden Ems utlopp kallas. - Ack du Nordsjön med tidvatten och gupp.
Vi har medström, inte så stark eftersom broöppningen och slussen tog så lång tid.
Här surrar vi masten med ett par extra stroppar då den vill ut på egen resa och vinglar betänkligt i svallen.
Sandbankarna liknar inget annat vi sett förut.



Guppigheten avtar och i lugn sjö går vi in i Zeehavenkanal, ytterhamnen i Delfzijl, Holland, förtöjer mot metertjocka stolpar. Här ligger det många fritidsbåtar och väntar på slussning.
När tidvattnet är det rätta går vi, alla båtar, in i den jättelånga slussen, där förtöjer vi två båtar i bredd vid varje slussida.
Vi blir uppmärksammade av tullen, passkontroll sker för första gången på resan. Därefter får vi anvisning om att inskrivning av båten ska ske ovan slussen.
Slussar upp och förtöjer på styrbords sida vid kanalkanten, och traskar upp till tullhuset. Där är de trevliga och inskrivnings proceduren är snabbt avklarad.
Vi är nu i Holland!

 

fortsättning

 


© Göran Forsström