Vår båt
"May Be II"

Vår båt är idag nästan 50 år.
Vi byggde den själva i Nyköping.
Efter en arbetsfylld vinter sjösattes hon 1976.

 

Min far och jag plastade "May Be II" augusti 1975 i dåvarande ACVA-BÅTs lokaler i Nyköping. Vid denna tidpunkt var det mycket populärt med självbyggeri. Vi byggde från "scratch" d.v.s. plastade själva hela båten med kvalificerad handledning av företagets personal.
Jag minns fortfarande med glädje Holger Elvin, som ansvarade för verksamheten. Det bestående minnet av fjorton dagars arbete, med minst 13-14 timmars arbete per dag, är en produktion genomsyrad av kvalitet och noggrannhet.

Den färdigplastade båten kördes till mina föräldrars tomt på Värmdö. Hela hösten och vintern ägnade vi åt att färdigställa båtens inredning. All fritid från augusti till mitten av april tillbringades med båtsnickrande.

Under byggets gång kunde jag vid åtskilliga tillfällen konstatera hur genomtänkt konstruktionen är. Lasse Norlin har optimerat varje utrymme till fullgod funktion, trots båtens, relativt, begränsade storlek. Inget utrymme är större än nödvändigt, men framför allt inget är mindre än nödvändigt. Det enda jag önskade mig var något bättre ståhöjd samt sitthöjd under skarndäck i salongen.
Vi använde basinredningen, som jag anser är mycket funktionell och det fanns ingen anledning att frångå denna. Dess enkelhet och raka praktiska lösningar tilltalar mig fortfarande mycket. Vi ökade dock höjden på pentryt samt förbättrade diskhoavdelningen, inredde hyllor ovan salongskojer mer ambitiöst än vad som brukligt var.

April månad det året började med en lång period av värme.
Vi monterade utvändiga beslag, installerade motorn, 1-cylindrig Volvo MD5A. Efter bottenmålning kände vi att nu var det dags, och beställde hämtning av båten för sjösättning. Den stora dagen kom. Vädret hade hunnit ändra sig en smula och marken täcktes nu av 4-5 cm snö och det snöade när vi lastade båten.
Båtplats hade jag vid Bullandö Marina på Värmdö där vi också sjösatte, i snöyra. En del av charmen med sjösättningen försvann i snöyran. Humöret blev inte bättre då motorn stannade 5-6 gånger under färden från sjösättningsplats till bryggplatsen. Problemet bestod i en skarv på bränsleledningen, som var otät och sög luft, vilket enkelt åtgärdades när felet väl lokaliserats.
Snön försvann dock snabbt.

Mast och övrig riggning kom från Benns. Vi hämtade masten på Brännkyrkegatan och körde den c:a 10 m långa masten på biltaket, den kändes väldigt lång när vi åkte på Södermalms smågator och innan vi kom ut ur Stockholm.
Påmastningen gick problemfritt.

Äntligen efter 9 månaders intensivt arbete var båten klar för segling.
Hon döptes till "May Be II".

Nu återstod bara att segla och att samtidigt bygga vidare på ej klara detaljer och genomföra konstaterade förbättringar.

Så här har vi inrett båten

Plastning av båtskrovet


© Göran Forsström