Föregående
sida
9 augusti lördag
Nu är det
helgdag och vi jobbar ensamma igen.
Genomför ett antal smärre plastningar. Formen till överbyggnad och
sittbrunn är en komplicerad konstruktion och svårplastad med många
smala, djupa fickor, särskilt sittbrunnssargen nästan 20 cm djup och
bara ett par cm bred i botten sätter tålamod och nyförvärvad
plastningsteknik på prov.
Ventilatorer, låda för manöverreglage till motor samt förstärkningar
i bakkant av skrovet blir färdiga.
Dagen avrundas med besök och bad vid Jogerön.
10 augusti söndag
Plastat klart
sittbrunnen, samt knän för röstjärnsinfästning plus skjutluckan till
nedgången.
11 augusti måndag
 Nu
är det överbyggnaden som står på tur. Sittbrunnen är klar med och nu
plastas ruffen, detta sker i två moment för att skapa rufftackets styva
sandwich konstruktion. Först bygger vi upp lager av glasfiber och plast,
de tillskurna skivorna av divinycell läggs i den våta plasten och
belastas med tegelstenar för att få en god anliggning mot plast och
glasfiber.
I morgon
färdigställs sedan det inre skiktet.
Arbetet skiftar snabbt mellan de olika delmomenten. Nu återgår vi till
skrovet.
Balsa läggs i den klara däcksformen och plastas över med ett inre skikt
av glasfiber och plast.
12 augusti tisdag
Överbyggnaden
spacklas och plastas invändigt.
De två skrovhalvornas formar monteras ihop och skrovet plastas sammas med
förtillverkade och plastindränkta glasfiber remsor, man plastar ihop ett
"förband" av 6-10 lager av 10 cm breda glasfiberremsor och
pressar ur
luft och skapar en homogen produkt med hjälp av tandad stålroller. Detta
är ett slabbigt jobb med de kladdiga, sladdriga plast
"förbanden". Lukten av styren blir kväljande nere i botten av
skrovet, utsug med slang gör det drägligare men ändock en usel
arbetsmiljö. Kan ej vara hälsosamt att ha detta som sitt dagliga arbete
under en längre tid.
Kvällen ägnar vi åt att rita av mallarna till invändiga skott och
andra trädetaljer.
Den 1.2 m breda och 20 m långa pappersrullen vi haft med oss kommer till
god nytta. Detta arbete inbesparar oss 10-falt i tid när det sedan blir
dags att tillverka och montera plywoodskott i båten.
13 augusti onsdag
En spännande
och rolig dag.
Det
mesta av plastarbetet är klart och nu ska formarna lossas.
Detta är inget enkelt jobb. När alla bultar är lossade så blir det
till att banka och bända.
För oss ovana upplevs det som ren misshandel av formar och skrov.
Först tas däcksformen bort och den blanka plasten kommer i dagen. Samma
arbete vidtar med skrovformarna, det råder lite feststämning i lokalen
och all personal är med och hjälper till. Detta är höjdpunkten i
produktionen, när en ny båt "kläcks".
Den
glädje och tillfredställelse jag känner då hela båten framträder i
sin kraftfulla och blänkande elegans går ej att beskriva.
Det vita skrovet med grå överbyggnad och kontrasterande grön
vattenlinje är en fröjd för ögat. och en nyckel och verktyg till
upplevelser i framtiden.
Nu känns det skönt att slippa det tråkiga jobbet med rengöring av
formarna. Detta lämnar vi utan saknad till nästa självbyggare.
Nästa
moment är montage av kölen, denna är försenad men utlovad att vara på
plats imorgon.
Tiden utnyttjas till att plasta fast skenor som ruffluckan ska glida på,
detta är ett precisionsarbete där mall och färdiga jiggar är
förutsättningar för en icke kärvande lucka.
14 augusti torsdag
07.10 kommer
en lastbil direkt från gjuteriet med båtens järnköl. Översidan på
densamma målas med International Polygrund. Hål borras i skrovet och
provmontering görs för att säkerställa att allt passar. Kölen
demonteras och plastspackel läggs
på hela kölens översida. Båtskrovet sänks ner i spacklet och fixeras.
De invändiga brickorna tätas med thioflex och de rostfria bultarna dras
fast.
Nu är skrovbyggnationen i princip avslutad.
Efter lunch räknar Holger ihop vad kalaset gått på.
Det stannar vid 24.440 kr, vilket är ett bra pris, men samma som jag haft
i mina kalkyler då jag ej räknat med materialåtgång i hela fat. Vi
får nu ett halvt fat plast och en halv rulle glasfiber med oss hem,
vilket är bra inför det fortsatta arbetet med att färdigställa båten.
Jag och mamma åker upp till stan, jag tar ut en postväxel på 22.940 kr,
resterande har jag kontant.
Därefter handlar mamma tårta och champagne för avskedsfirandet.
Avslutningsvis beställer jag roder-, röstjärns-, förstagsbeslag och
rigg.
På kvällen startar Åke, Bengt och jag seglatsen hemåt med Hydran.
15 augusti fredag
Den
sedan lång tid förbeställda lastbilen kommer punktligt och
hemtransporten äger rum under uppsikt av pappa.
Båten körs till mina föräldrars tomt på Värmdö.
Där ställs den av och en provisorisk pallning görs.
Ett omfattande arbete med inredning av det tomma skrovet sker under
vintern. Vi drar ut en elkabel och med hjälp av värmefläktar kan vi så
hålla en dräglig arbetstemperatur i båten. De stora plastningsarbetena
med skott och dylikt gör vi innan kylan kommer för att ej riskera
problem med ett nerkylt skrov.
När
april månad infaller är de viktigaste delarna av inredningen klar och vi
kan ägna oss åt yttre arbete.
Vi monterar skotskenor, winschar, röstjärn och andra beslag.
Vi har tur och får varmt och vackert väder under nästan hela månaden.
Bottenmålning går också problemfritt tack vare värmen.
När
sjösättningsdagen, 26 april 1976, kommer har vädret förändrats och
marken täcks av 10 cm snö och flingorna fortsätter att falla ymnigt.
Nu finns ingen återvändo, kranbilen är beställd och kommer punktligt
även denna gång.
Sjösättningen sker
vid Bullandö Marina och går problemfritt, skrovet flyter och är tätt.
Den som vill läsa mer om allegro byggande rekommenderas att läsa Inger
Alfvéns bok "s/y Glädjen", här beskrivs på ett mycket
initierat sätt, av en som helt uppenbart varit med, hur allegron byggdes.
På Internet finnes
även en fin beskrivning över plastningen av en Allegro 33 utförd av
Rune
Sturefelt |